Najczęstsze awarie samochodów dostawczych
Auta dostawcze są zwykle dość intensywnie eksploatowane. Mają duże przebiegi, a jednocześnie często jeżdżą ze sporym obciążeniem, nierzadko w trudnych warunkach drogowych. Awarie, które się im przydarzają, są często bardziej kłopotliwe, niż usterki zdarzające się w autach osobowych. Każdy przestój z powodu naprawy samochodu dostawczego oznacza bowiem bardzo wymierne koszty związane nie tylko z ceną części i robocizny, lecz również ze stratami wskutek niedostarczenia towaru czy niewykonania usługi. Zobaczmy, z jakimi problemami w autach dostawczych można zetknąć się najczęściej.
Problemy z eksploatacją aut dostawczych
Auta dostawcze, podobnie jak samochody osobowe psują się często z powodu zaniedbań użytkowników. W wielu przypadkach przyczyną usterek, a nawet bardzo poważnych awarii, jest zbyt rzadka wymiana oleju oraz filtrów. Wskutek pozornych „oszczędności” wydłużając okresy między przeglądami, użytkownicy doprowadzają do sytuacji, w której silnik nie ma zapewnionego smarowania. Nadmiernie zużywają się więc w nim pierścienie, tłoki czy wałki rozrządu.
Dość często w autach dostawczych ulegają uszkodzeniom elementy zawieszenia. Wiąże się to nie tylko z fatalnym stanem nawierzchni, lecz również z przeładowywaniem auta, czy niezbyt ostrożnym traktowaniem go przez kierowcę.
Kłopoty mogą sprawiać również elementy układu przeniesienia napędu. Przy dużych przebiegach i jeździe w intensywnych ruchu ulicznym często trzeba wymieniać tarczę sprzęgła. Zużywają się też półosie napędowe.
Auta dostawcze wykorzystywane do jazdy po mieście stosunkowo często mają problemy z awariami osprzętu elektrycznego, m.in. układu chłodzenia. Psują się zarówno czujniki, jak i wentylatory.
Jazda na krótkich dystansach nie sprzyja także akumulatorom. Samochód eksploatowany na niewielkich odcinkach, z włączonymi wieloma odbiornikami prądu – światłami, klimatyzacją, radiem czy nawigacją – rzadko kiedy ma okazję dobrego naładowania baterii.
Prawdziwą plagą w samochodach dostawczych jest zły stan układu hamulcowego. Oszczędności na wymianie klocków hamulcowych sprawiają, że obniża się bezpieczeństwo jazdy, a jednocześnie szybszemu zużyciu ulegają tarcze hamulcowe.